اولین سفر عراقچی به عربستان سعودی

اولین سفر عراقچی به عربستان سعودی

علم، سیاست و اجتماع

هر گاه روابط تهران – ریاض خوب بوده از بیروت هم خبرهای خوبی به گوش رسیده است. همین اتفاق درباره یمن هم رخ داد و معجزه روابط خوب دو کشور را می توان در آتش بس یمن دید.


عباس عراقچی وزیر خارجه ایران برای اولین بار امروز چهارشنبه راهی عربستان سعودی شد و با مقامات ارشد سعودی دیدار و گفتگو می کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران (اسماعیل بقایی) درباره این سفر در توییتر و به زبان عربی نوشت: "عراقچی وزیر امور خارجه، در چارچوب رایزنی های دیپلماتیک و هماهنگی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه برای توقف نسل کشی و حملات اسرائیل و کاهش آلام برادران و خواهرانمان در غزه و لبنان امروز به پادشاهی عربستان سعودی سفر خواهد کرد. نسل کشی و تجاوز باید متوقف شود. ایران مصمم به تقویت روابط با همسایگان خود برای تضمین ثبات و امنیت و توسعه همکاری های اقتصادی به گونه ای است که در خدمت همه مردم منطقه باشد".

روابط دو جانبه 

ایران و سعودی را دو بال جهان اسلام می دانند. دو قدرت منطقه ای که نمی توانند یکدیگر را از بازی حذف کنند اما می توانند به شدت به یکدیگر آسیب بزنند. پس به سود دو طرف است که رابطه میان خود را مدیریت و کم آسیب کنند.

عادی سازی روابط ایران – عربستان سعودی در دولت سابق و با میانجیگری چین و مذاکرات در عالی ترین سطح از نمایندگان رهبران دو کشور انجام شد و حالا دولت فعلی این میراث را در اختیار دارد.

بررسی روابط ایران و سعودی در چند ماه اخیر نشان می دهد مقامات کشور با وجود اختلافات جدی  تلاش می کنند رابطه دوجانبه را مدیریت کنند و از سطح تنش ها و اختلافات بکاهند.

دیدار عراقچی با وزیر خارجه سعودی در ریاض

 

دیدار عراقچی با وزیر خارجه سعودی در ریاض

عربستان سعودی برای اجرای برنامه اقتصادی چشم انداز 2030 خود نیازمند آرامش و کاهش است. در مقابل ایران تلاش می کند در نزاع با امریکا و اسرائیل،‌ عربستان سعودی را از دشمنان خود دور و حداقل به جایگاه بی طرف سوق دهد.