با شجریان ایرانی‌تر شدیم

با شجریان ایرانی‌تر شدیم

هنر موسیقی، ادبیات و نگارگری

شجریان هم مثل فردوسی و حافظ و سعدی، یادگاری برای ما و آیندگان به جا نهاده که پیوند عمیقی با "ایرانیت" دارد. نغمه‌ها و تحریرها و آواهای گونه‌گون و دلنشین و متبحرانه‌ی او، مظهر "آواز ایرانی" است.


۱۷ مهر روز درگذشت محمدرضا شجریان است. چهار سال از کوچ ابدی استاد می‌گذرد. اگرچه او تقریبا از مهر ماه سال ۹۵ دیگر آن شجریان همیشگی نبود و در میانه‌ی مرگ و زندگی، بودن و نبودن، قرار داشت. هم در این جهان بود، هم در این جهان نبود. 

  به هر حال نبودنِ شجریان برای دوستدارانش غم‌انگیز است. او برخلاف شاملو که چنان فجیع به کشتن خویش برخاسته بود، سالم زندگی کرده بود و اگر گرفتار سرطان نمی‌شد، هیچ بعید نبود که تا ۹۰ سالگی هم عمر کند. بلکه بیشتر. 

  اگرچه شجریان از ۴۰ سالگی تا ۶۲ سالگی مهم‌ترین کارهایش را در دنیای آواز و موسیقی اصیل ایرانی انجام داده بود، یعنی از آلبوم "عشق داند" در سال ۱۳۵۹ تا آلبوم "فریاد" در سال ۱۳۸۱، ولی با این حال او مردی نبود که بگذارد عمرش بی‌دستاورد و عاری از خلاقیت بگذرد. 

 یعنی که در سنین پیری هم حتما برگ تازه‌ای رو می‌کرد. چنانکه در اواخر دهه‌ی ۶۰ و اوایل دهه‌ی ۷۰، که همکاری‌اش با مشکاتیان قطع شده بود و کارهای نظیر "پیام نسیم" و "سروچمان" و "دل مجنون" و "یاد ایام" را با پیرنیاکان و عندلیبی بیرون داد، در نیمه‌ی دوم دهه‌ی ۷۰ اثر خاص و آسِ "شب سکوت کویر" را بیرون داد و دوستدارانش را شگفت‌زده کرد. 

 

... شجریان هنرمندی مردمی بود اما هنرش تابع سلیقه‌ی مردم نبود. برعکس، او سلیقه‌ و ذائقه‌ی هنری مردم را ارتقا داد. اگر او نبود و آن طور محبوب نمی‌شد، چه بسیار ایرانیانی که نمی‌توانستند با موسیقی کلاسیک سرزمین خودشان ارتباط برقرار کنند. او به سهم چشمگیر خودش، بسیاری از ما را با داشته‌های ملیِ مثبتِ و باارزشِ خودمان پیوند داد یا به پیوندمان با این میراث فرهنگی عمق بخشید؛ از آواز و موسیقی کلاسیک ایرانی گرفته تا اشعار حافظ و سعدی و باباطاهر و ... 

  اما اگر مردم موسیقی‌دوست عصرِ شجریان، آن همه از او تاثیر نمی‌پذیرفتند، باز میراث هنری شجریان باقی می‌ماند برای ایرانیان آینده. و البته برای انسان‌های آینده، در هر کجای این جهانِ انسانی؛ چراکه هنر، بویژه موسیقی، نهایتا مرزها را درمی‌نوردد و خوراکی است برای انسان بما هو انسان.‌ 

 با این حال عجالتا باید گفت که شجریان پیوند ما را با وجوه مثبت ایرانیت و ایرانی‌گری عمیق‌تر کرد و دقیقا به همین دلیل، و البته به دلیل محبوبیت و مردمی بودنش، هنرمندی ملی بود. ما با شجریان ایرانی‌تر شدیم. گرامی باد یادِ خوشایندش.