احداث ایستگاه مترو حافظیه شیراز که درست مقابل آرامگاه حافظ جانمایی شده، در دوران شورای چهارم شهر شیراز مورد تاکید قرار گرفت اما مدیریت شهری شیراز در دوران شورای پنجم شهر این تصمیم را به دلیل احتمال تخریب و تهدید آرامگاه حافظ به دلیل لرزشهای ایجاد شده زیر حافظیه رد کرده بود.
شهرداری شیراز خط دو مترو شیراز را که در دوره پنجم شورای شهر این شهر باید در یک کیلومتری آرامگاه حافظ متوقف میشد، تا ۵۰۰ متری حافظیه ادامه داده است.
اقدام شهرداری شیراز برای ساخت و ساز خط مترو تا یک کیلومتری آرامگاه حافظ از قرار معلوم بدون اخذ مجوزهای لازم از استانداری فارس و نبود تاییدیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی چندماه اخیر انجام شده است.
احداث ایستگاه مترو حافظیه شیراز که درست مقابل آرامگاه حافظ جانمایی شده، در دوران شورای چهارم شهر شیراز مورد تاکید قرار گرفت اما مدیریت شهری شیراز در دوران شورای پنجم شهر این تصمیم را به دلیل احتمال تخریب و تهدید آرامگاه حافظ به دلیل لرزشهای ایجاد شده زیر حافظیه رد کرده بود.
همین موضوع موجب نگرانی از تخریب و تهدید بنای حافظیه و آثار تاریخی موجود در مسیر مترو خط دو شیراز شده است.
به گفته فعالان میراث فرهنگی شیراز در مسیر احداث خط مترو حافظیه یک آب انبار تاریخی که گفته میشود از نخستین آب انبارهای احداث شده در ورودی شهر شیراز برای ذخیره آب قنات مشهور به رکن آباد این شهر بود و در محدودهی آرامگاه حافظ و در زیر زمین کشف شده است، تخریب خواهد شد.
امین طباطبایی (فعال میراث فرهنگی) با اعلام این مطلب که با ادامهی حفر تونل مترو در این مسیر، تنها آرامگاه حافظ و آب انبار تاریخی تهدید نمیشوند بلکه گورستان تاریخی هزارساله شیراز نیز در این نقطه تهدید خواهد شد، گفت: محدوده منتهی به باغ ملی و حافظیه شیراز در دورههای تاریخی، یک گورستان وسیع بوده که حافظ نیز در همین گورستان دفن شده است.
به گفته وی، عبور مترو از این منطقه نه تنها سازه تاریخی آب انبار ورودی شهر شیراز را تخریب خواهد کرد که به دلیل لرزشهای ناشی از عبور مترو بر ساختمان حافظیه نیز تاثیر منفی خواهد داشت.
طباطبایی گفت: به رغم آنکه قرارداد احداث تراموا از فاصله یک و نیم کیلومتری آرامگاه حافظ در شورای پنجم با اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان بسته شده بود، شهرداری شیراز بدون گرفتن مجوزهای لازم از شورای ترافیک و استانداری و بدون داشتن تاییدیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حفاری تونل مترو را تا ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ رسانده است و قصد ادامهی مسیر از مقابل آرامگاه حافظ دارد.
تونل خط دو مترو شیراز هم اکنون به حدود ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ رسیده است و این در حالی است که به گفته فعالان میراث فرهنگی شیراز، پروژه اخیر بدون مجوز جلو میرود و استانداری و اداره میراث فارس هم اعلام کردهاند در جریان اقدامات شهرداری در حفر تونل قرار ندارند.