رانندگی در غروب با صدای حسام‌الدین سراج

رانندگی در غروب با صدای حسام‌الدین سراج

هنر موسیقی، ادبیات و نگارگری

موسیقی تیتراژ انتهایی مجموعه مستند «بزرگ راه همت» به آهنگسازی عباس ابوحمزه و صدای حسام الدین سراج یکی از خاطره‌انگیزترین موسیقی‌های تیتراژ در سال‌های اخیر رسانه ملی است.


کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطبان یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب‌شده پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهن‌مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حال‌مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.

«خاطره‌بازی با تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به‌صورت هفتگی می‌توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.

در صد و سومین شماره از این روایت رسانه‌ای به سراغ موسیقی تیتراژ پایانی فصل اول مجموعه مستند «بزرگ راه همت» به تهیه کنندگی اباذر صالحیان و کارگردانی سید امیر جاوید رفتیم که در زمان پخش توانست به عنوان یکی از شنیدنی‌ترین، دوست داشتنی ترین و خاطره انگیزترین موسیقی تیتراژهای تلویزیون میان بینندگان معرفی شود.

رانندگی در غروب با صدای حسام‌الدین سراج/ در «بزرگ راه همت» بمانید

مجموعه‌ای که به سال ۱۳۹۴ از شبکه افق پیش روی مخاطبان قرار گرفت و در هر قسمت به معرفی یکی از گروه‌ها و افراد فعال در حوزه‌های مختلف فرهنگی می‌پرداخت که در قالب پروژه‌ها و ایده‌هایی که داشتند فعالیت‌های ثمربخشی را برای جامعه مخاطبان خود انجام می‌دادند و حالا به واسطه مستندی که حرف‌های متفاوتی در ارائه داشت، بیشتر به مردم و بینندگان معرفی می‌شدند.